Om Mr. Stevens
Copywriter, UX-writer
och SEO-strateg. Med nyfiket
utifrånperspektiv.
Utifrån-perspektiv
Att anlita mig som din copywriter betyder att du får tillgång till en nyfiken second brain. Jag ställer de där frågorna som du kanske glömt av att söka svar på. Jag undrar vem, hur, vad och varfördå. Jag letar nya insikter som vi tillsammans lyfter i din kommunikation.
Bakgrund
Bakom mina år som frilans finns jobb som skrivande marknadschef för olika start-up och scale-up bolag. För dig betyder det att jag har full koll på att orden ska driva trafik, engagera och sälja.
Sedan 2020 ägnar jag mig helhjärtat åt att skriva på uppdrag som copywriter och UX-writer. Ibland kryddar jag med djuplodande SEO. Kolla mitt CV på Linkedin.
IDAG & FRAMÅT
Det som inspirerar mig allra mest i mitt arbete är mötet mellan ditt varumärke och din kund. Där en gemensam nytta uppstår. Jag tycker om att leta efter den (kundnyttan alltså), finna den och lyfta den på ett sätt som gör att både varumärke och kund växer med uttrycket för den.
Låter det flummigt? Det är rätt pang på egentligen. Precis som att ett företag som säljer trädgårdsutbildningar egentligen säljer nya möjligheter, ett annat nio till fem – drömmen om ett liv i det gröna.
Vaddå ”Mr. Stevens”?
Mr. Stevens är egentligen en butler. Inte vilken butler som helst, utan den som tjänstgjorde i Ishiguro’s roman Återstoden av dagen. Har du läst om honom? Då vet du att han tog sitt arbete på största allvar.
Den där berättelsen är en favorit och Mr. Stevens är en mycket intressant karaktär. Så när en bullterrier flyttade in på vår adress 2009 fick han butlerns namn. Tanken var att han också skulle ärva i alla fall ett par av sin namnes färdigheter. Men han hade aldrig några avsikter att varken bjuda på te eller komma med tofflor. Han levde fullt ut i varje sekund. Gick sin egen väg, dansade ofta och brydde sig aldrig om sitt bordsskick. Ungefär tvärt emot sin föregångare. Han lärde mig mycket om livet under våra 13 år tillsammans.
När företaget skulle få ett namn låg Mr. Stevens AB nära till hands. Varför krångla till det? Bullterriern var ju ändå familjens founder och CEO, och det var ju som honom jag ville leva mitt frilansliv (minus bordsskicket då).
Så blev det. Och vad får man om man korsar en noggrann butler med en dansant bullterrier?
- En senior copywriter med koll på helheter.
- En leveranssäker samarbetspartner.
- Ett nyfiket utifrån-perspektiv.
- En erfaren kommunikatör med känsla för detaljer.
Så här jobbar jag
Vi möts
First thing’s first. Först känner vi på varandra. Du berättar om dina utmaningar och hur din målbild ser ut. Jag berättar om hur jag skulle kunna hjälpa dig. Du kollar mina tidigare jobb och om du vill kontaktar du en tidigare uppdragsgivare för att få en tydlig bild av mig som samarbetspartner. Är vi rätt för varandra pratar vi vidare om projektets ramar och vad vi ska åstadkomma tillsammans. Och du får en tydlig offert för uppdraget.
Jag lyssnar
När vi har en klar bild över våra ramar i projektet läser jag in mig på ditt erbjudande, bransch och konkurrens. Jag vill lära mig allt om företaget, era utmaningar, drömmar och mål. Speciellt nyfiken är jag på era kunder. Jag brukar vilja börja med en workshop. Och om möjligt besöker jag gärna olika delar av företaget. Finns en kundservice? De vill jag prata med!
Jag tänker, vrider och vänder
Jag behöver tid att låta insikter falla på plats. Att inse dina kunders problem och förstå mig på det unika i din lösning. Här föds nya idéer och sätt att berätta om dina fördelar. Arbetar vi med din tonalitet är det här ditt varumärkes röst blir klar och tydlig.
JAG SKRIVER
När grundarbetet får ta den plats det behöver går själva skrivandet så mycket smidigare.
För då har vi underlaget för:
- VEM ditt varumärke är
- HUR vi för oss i samtal
- VAD dina kunder behöver höra
- och såklart VILKEN UPPGIFT din kommunikation har att utföra just här och nu.
Jag skriver på egen kammare. (Kaffe, tack.) Och när jag känner att det sitter går vi igenom det tillsammans.
Hur jobbar du?