SEO
Vill du ha mer trafik till din webbplats? Besökare som blir till kunder? Då är SEO din melodi!
SEO lyfter din affär
Eftersom i stort sett varenda kundresa börjar i en sökmotor – är SEO (alltså Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering) avgörande för din online-affär. Effektiv SEO rankar dig högt i sökmotorer, exponerar ditt varumärke och erbjudande och lockar in besökare till din webbplats.
Många upplever SEO som tekniskt och därmed svårt. Och jo, sökmotoroptimering är tekniskt, också. Men det måste inte vara svårt. Till att börja med är det viktigt att förstå hur en sökmotor fungerar och underlätta för den att förstå vad din webb handlar om.
Kanske räcker en workshop i kombination med en föreläsning om SEO, där vi tillsammans tittar på vad som är viktigt för just ditt erbjudande för att du ska komma igång med ditt jobb internt? Om inte hjälper jag dig med en ordentlig sökordsanalys och SEO-strategi.
Det allra bästa är att arbeta löpande med din optimering, som en del av din marknadsföringsstrategi.
En sökordsanalys ser allt
Kunskap är ju hela nyckeln till framgång, så vårt första steg till effektiv SEO är att ta reda på var du står idag.
I en nulägesanalys får vi veta:
- Hur din trafik till sajten är fördelad och konverterar
- Hur du står dig i konkurrensen
- Dina kunders sökbeteende
- Hur din URL- och sidstruktur fungerar
- Hur effektiv din användarupplevelse är
- Hur ditt innehåll presterar – vi kollar kvalitet, läsbarhet, nyckelordsanvändning, rubriksättning
När vi har din sökordsanalys klar ser vi tydligt vilka dina lågt hängande frukter för sökmotoroptimering är. Vi ser var vi kan utvecklas och har ett mycket bra beslutsunderlag för din strategi framåt.
Vi sätter en framgångsrik SEO-strategi
En SEO-strategi är en plan för hur vi ska skapa, effektivisera och driva trafik till ditt innehåll. Här ryms också vilka nyckeltal du vill mäta dina insatser med och hur en uppföljning går till.
I din strategi tittar vi på vilka aktiviteter vi behöver prioritera och när de ska genomföras. Jag hjälper dig med en aktivitetsplan där vi får en fin överblick om vad som ska göras när.
Några vanliga insatser att börja med kan vara:
- att fixa brutna länkar, felaktiga sidor och se över dina inlänkar
- optimera sidtitlar och metabeskrivningar
- anpassa ditt innehåll efter sökordsplanen
- och att minimera sidans laddtider.
När vi fått ordning på hygienfaktorer som i exemplen ovan kan vi börja titta på hur du bäst vinner rankingspositioner.
Allt beror på vad du har idag, vilka resurser du har för att utveckla ditt befintliga innehåll och hur högt du siktar i ditt arbete.
KPI:er för SEO
Vi ska inte stirra oss blinda bara på rankingsposition. Självklart är det bra att ranka högt, men det är viktigare att din SEO-strategi faktisk driver konverterande trafik. Vilka KPI:er vi väljer för dig beror på din affär. För en e-handlare är försäljning ett givet nyckeltal men för tjänsteföretag är snarare leads (nya kontakter) intressant.
Löpande sökmotoroptimering
Det bästa du kan göra är att vara långsiktig i ditt arbete med SEO. Se investeringen i din SEO-strateg som en del av din marknadsbudget och arbeta kontinuerligt med att förbättra dina rankingpositioner och resultat.
När vi jobbar löpande kan vårt jobb se ut så här:
- vi har konstant koll på hur du och dina konkurrenter rankar på viktiga sökord
- vi jagar de som är bättre än oss och håller position där vi ligger bäst till
- vi använder oss av säkra SEO-tekniker och förkovrar oss i nya rön
- vi optimerar enligt vår aktivitetsplan och prioriterar för nästa månads arbete.
Du och dina kollegor följer vårt gemensamma arbete genom månatliga rapporter, implementeringslogg och er online dashboard.
Varför anlita en copywriter som SEO-strateg?
Klok fråga! Kanske är du en av dem som tänker att storytelling och SEO står mil ifrån varandra? Icke!
Mycket av framgången i sökmotoroptimering handlar faktiskt om berättarskap. Välskrivna artiklar och träffande rubriker som ryms inom din contentstrategi. Google gillar när människor gillar att läsa ditt innehåll. Och om din copywriter också råkar vara datanördig och ha koll på vinnande strategier som ligger till grund för smart SEO – jamen då är inte kombinationen så dum.
Jag hjälper dig också gärna med att arbeta fram din contentstrategi.