Mr Stevens logo


Projekt

Strategi, copy och content för Copter

JON PÅ COPTER:
”Det vanliga uttrycket i vår bransch var uteslutande inriktat på teknisk funktionalitet. Nonny hjälpte oss att förenkla, mjuka upp och hitta en tonalitet som når fram till en ny målgrupp.” 

 

Siktet inställt på privatmarknad

COPTER är ett svenskt varumärke med lång erfarenhet i branschen för skärmskydd. Produktion och lager finns i Kumla och härifrån skickas alla produkter till både företag och privatkunder.

Vi påbörjade vårt samarbete under 2020, när Copter skulle bygga ny webb för att nå ut också direkt till privatpersoner. Tidigare hade man satsat helhjärtat på att bygga starka partnerskap med återförsäljare on- och offline i framförallt Sverige.

Målet med satsningen handlade om att bygga ett starkare varumärke mot slutkonsument för att på sikt möjliggöra en försäljning av Copter.

Copter som nytänkande expert

Projektet inleddes med en djupdykning i Copters varumärke. Vi ställde oss frågor om kunden, produktens värdeskapande, vårt existensberättigande och Copters personlighet – ett meningsfullt arbete som resulterade i ett nytt kommunikativt grepp.

Strategin växte fram genom varumärkets karaktärsdrag.

  • Vi skulle luta oss mot vår kompetens och erfarenhet och fortsätta innovera.
  • Vi skulle tänka tvärtemot våra branschkollegor och förenkla samtalet om våra produkter – och prata om känslomässig kundnytta istället för krångliga teknikaliteter.
  • Vi skulle bjuda på oss själva och samtala med våra kunder på ett enkelt och lättsamt sätt.
Förpackningstexter för Copter

Förpackningstexter för skärmskydd och mobilskal

What would Q do?

I utvecklingen av varumärket valde vi en mentor – någon för hela Copter-teamet att inspireras av i faktiska situationer och utmaningar i det dagliga arbetet. Lotten föll på Q, eller Quartermaster, du vet materialförvaltaren i filmerna om James Bond.

Varför? Jo, för att han peppade oss att tänka nytt, att tro på att ingenting är omöjligt och att se vår kunder som Bond himself (agenter mitt i det stora äventyret Vardagen).

Som Copywriter för Copter skrev jag för olika delar av kundresan.

Här är några exempel på mitt arbete.

Artikel om skärmskydd

Copy till kampanjaktiveringar

Copy till produktsidor

Copy till förpackningar

Copy till e-post för återaktivering

 

Läs också: Så jobbar Mr. Stevens med copywriting

En tydlig strategi som skapade större förtroende för varumärket

Med ramarna vi satte för Copter förenklade vi inte bara för våra kunder utan också för oss själva. Vi blev tydliga i vår visionära utmaning, vi visste vad som krävdes av oss och vad vi behövde rycka tag i för att ta oss mot våra mål. Vi visste vad våra kunder behövde höra och hur vi skulle samtala med dem. Den spretiga ad hoc kommunikationen upphörde och våra kunders förtroende för varumärket växte.

Sent 2021 såldes Copter till Northbaze Group.

Kommunikation och ny webb

Varumärkesstrategi, röst och ton

Vi började med ett gediget strategiarbete för Copters varumärke. Ambitionen framåt var att särskilja oss från konkurrensen genom att förenkla det tekniska, plocka fram produktfördelar och krydda med en glimt i ögat.

Produkttexter

Här arbetade vi mycket med att fokusera på kundnytta istället för tekniska specifikationer, utan att tappa de förkovrade skärmskyddsinbitna.

Innehållsstrategi + artiklar

Med hjälp av insikter från en aktuell sökordsanalys tog jag fram en innehållsstrategi och skrev en artikelserie med syfte att driva trafik och informera vår nya kundgrupp om det sköna med livet med skärmskydd.

E-postmarknadsföring

Jag skrev också en serie mail som skickas ut vid olika tidpunkter efter genomförd försäljning, med syfte att återaktivera kunden och fortsätta en positiv dialog.

Förpackningstexter

När webben lanserats fortsatte vi med att arbeta med den nya tonaliteten på förpackningarna för skärmskydd och skal. De skulle vara på engelska för att passa flera marknader.

Jag älskade att skriva för Copter! Jag kände varumärket utan och innan och med Copterhatten på var jag konverserande och kul.

Uppdraget var en bra början för företagets nysatsning och satte en god kommunikativ grund för varumärket. Ett mycket givande och roligt jobb som löpte mellan 2020 och 2022 – för en produkt som ger ett stort värde för kunden.

 

Team

Det här jobbet gjorde jag tillsammans med dåvarande CEO Jon Lööf, COO Peter Malm, UX-designer Lisa Lööf och extern SEO-specialist Torbjörn Wallin. Ett slimmat och snabbfotat gäng med kort distans till stora beslut.

Så säger Peter på Copter

Peter Malm

Peter Malm

COO Copter

Hur ser en perfekt arbetsdag ut för dig?
– Då är jag på plats i Kumla. Hela teamet är på plats och produktionen är i full gång. Det är bra fart på utleveranserna, vi har korta möten och kommer till snabba beslut.

Hur är det att jobba med Mr. Stevens?
– Nonny är oerhört lätt att samarbeta med – lyhörd, snabb i tanken och fantastiskt trevlig att ha att göra med. Samtidigt har Nonny tyngd i det hon säger som gör att jag lyssnar, lär och tar action.

Länk till Copter