Projekt
Tonalitet, copy och UX-copy för Trädgårdsakademin
ANETTE PÅ TRÄDGÅRDSAKADEMIN:
”Nonny lärde snabbt känna både oss och våra kunder, och har hjälpt oss hitta ett mer inkluderande och tillgängligt språk som ändå är MITT I PRICK det vi vill säga.”
Livet i det gröna
TRÄDGÅRDSAKADEMIN säljer inte trädgårdsutbildningar på distans. De säljer möjligheten till en ny vardag, förändring – att förverkliga drömmen om ett liv i det gröna.
Hör du skillnaden? Känner du vad en sådan liten justering i hur vi ser på vårt erbjudande ger så mycket mer till våra kunder? Och till vårt varumärke? All kommunikation som följer efter ett sådant ställningstagande kommer att träffa din framtida kund långt närmare hjärtat än om du enbart satsar på VAD du säljer och missar VÄRDET av det du säljer. Det fina är (också) att du kommer att sälja mer.
Tonalitet som ryggrad
För att landa rätt för Trädgårdsakademin skapade vi en Voice and tone guide, en kort dokumentation över varumärkets röst och tonskiftningar. Arbetet inleddes med att jag intervjuade några av deras kunder för att ta del av deras sätt att prata om sin vardag och framtid. Jag rörde mig i trädgårdsforum och förkovrade mig i samtal som ägde rum mellan både rutinerade trädgårdsarkitekter och nyförälskade i ämnet – allt för att jaga vokabulär och uttryck som kunde passa för Trädgårdsakademins erbjudande. Tillsammans blev arbetet stommen i företagets kommunikation.
Samtalen jag sprang på, var fyllda av längtan efter ett naturnära liv, med skit under naglarna, mitt i skönheten som en välplanerad trädgård ger. Resultatet blev en guide som alla som skriver för Trädgårdsakademin använder som inspirationskälla när de författar artiklar och nyhetsbrev, eller publicerar inlägg i sociala medier.
ANETTE IGEN:
”Med hjälp av vår guide hittade vi rätt i dialogen med våra kunder. Den ger oss vägledning i all kommunikation och vi använder den som ett styrdokument.”
TRÄDGÅRDSAKADEMIN – FRÅN DRÖM TILL VERKLIGHET
Justerad kursbeskrivning till höger med högre läsbarhet
ANETTE PÅ TRÄDGÅRDSAKADEMIN:
”Nonny lärde snabbt känna både oss och våra kunder, och har hjälpt oss hitta ett mer inkluderande och tillgängligt språk som ändå är MITT I PRICK det vi vill säga.”
TRÄDGÅRDSAKADEMIN – FRÅN DRÖM TILL VERKLIGHET
Livet i det gröna
TRÄDGÅRDSAKADEMIN säljer inte trädgårdsutbildningar på distans. De säljer möjligheten till en ny vardag, förändring – att förverkliga drömmen om ett liv i det gröna.
Hör du skillnaden? Känner du vad en sådan liten justering i hur vi ser på vårt erbjudande ger så mycket mer till våra kunder? Och till vårt varumärke? All kommunikation som följer efter ett sådant ställningstagande kommer att träffa din framtida kund långt närmare hjärtat än om du enbart satsar på VAD du säljer och missar VÄRDET av det du säljer. Det fina är (också) att du kommer att sälja mer.
Tonalitet som ryggrad
För att landa rätt för Trädgårdsakademin skapade vi en Voice and tone guide, en kort dokumentation över varumärkets röst och tonskiftningar. Arbetet inleddes med att jag intervjuade några av deras kunder för att ta del av deras sätt att prata om sin vardag och framtid. Jag rörde mig i trädgårdsforum och förkovrade mig i samtal som ägde rum mellan både rutinerade trädgårdsarkitekter och nyförälskade i ämnet – allt för att jaga vokabulär och uttryck som kunde passa för Trädgårdsakademins erbjudande. Tillsammans blev arbetet stommen i företagets kommunikation.
Samtalen jag sprang på, var fyllda av längtan efter ett naturnära liv, med skit under naglarna, mitt i skönheten som en välplanerad trädgård ger. Resultatet blev en guide som alla som skriver för Trädgårdsakademin använder som inspirationskälla när de författar artiklar och nyhetsbrev, eller publicerar inlägg i sociala medier.
ANETTE IGEN:
”Med hjälp av vår guide hittade vi rätt i dialogen med våra kunder. Den ger oss vägledning i all kommunikation och vi använder den som ett styrdokument.”
Justerad kursbeskrivning till höger med högre läsbarhet
Nöjdare kunder efter optimerad användarupplevelse
Med tiden har samarbetet med Trädgårdsakademin utvecklats. Det som började med en djupdykning i uttryckssätt växte till att se över användarvänligheten i nya studenters onboarding-process. Vi arbetade med att effektivisera anmälan, förbättra språk och form i mailen för bekräftelse, betalning och aktivering, förenkla inloggningen till utbildningsportalen och optimera navigering och dashboard.
Arbetet resulterade i en smidigare användarupplevelse där Trädgårdsakademin upplevde ökad kundnöjdhet från befintliga studenter och minskad belastning för kundservice kring frågor om utbildningsportalen.
Här kan du se utvalda delar av arbetet:
Voice and tone guide Kundintervju
Voice and tone guide Språklåda
Läs också: Så jobbar Mr. Stevens fram din tonalitet
Copy och UX-copy för en slipad användarupplevelse
Tonalitet
Vårt samarbete inleddes med att sätta företagets röst och ton i en voice and tone guide. För att nå dit läste jag in mig på företagets grundvärderingar, vision, mål, och konkurrens. Intervjuade kunder, scannade trädgårdsforum och bollade idéer med teamet.
UX-copy
I utbildningsportalen Ping Pong kommer studenterna åt allt kursmaterial, webbinar, gruppchattar och lärardialoger. Jag arbetade igenom UX-flöden och uppdaterade språket och meddelanden för en smidigare användarupplevelse.
Webbcopy
Med tonaliteten på plats arbetade vi också igenom alla kursbeskrivningar. Här handlade det om att förenkla språket och göra det mer tillgängligt för en kund som inte ännu var invigd i den erfarna trädgårdsarkitektens uttryckssätt.
Trädgårdsakademin är en drömkund! De är målinriktade och öppna för att vrida och vända på idéer. Alltid nyfikna och snabba med att ta action, det gillar jag!
Team
Arbetet utfördes i nära samarbete med Anette Åkerström och hennes team på Trädgårdsakademin.
Jag jobbade i Figma, Google docs och direkt i Ping Pong.
Så säger Anette på Trädgårdsakademin
Anette Åkerström
VD och Hortonom Trädgårdsakademin
Vad är bästa med ditt jobb?
– Att få följa med på de kunskapsresor som våra kunder gör. De som studerar hos oss är ofta på väg att byta bransch och förverkligar drömmen om ett grönt och konstnärligt yrke.
Hur är det att jobba med Mr. Stevens?
– Det är kul att jobba med Nonny! Det blir så lätt att vi som jobbar med Trädgårdsakademin blir hemmablinda och slänger oss med olika fraser och begrepp – vårt ”fikonspråk”. Nonny har hjälpt oss med ett mer inkluderande och tillgängligt språk som ändå är mitt i prick det vi vill säga.