Mr Stevens logo


Tonalitet

Ditt företag brinner för något. Din röst är ditt sätt att visa det. 

Din tonalitets röda tråd

Hur låter du? Stämmer varumärkets röst överens med företagets ambitioner?

Många glömmer att hålla ihop sitt uttryck. Det kan spreta åt alla möjliga håll och när man tittar på texterna samlat kan det verka som att de författats av olika personer på olika humör med stor variation i sina vokabulär.

Hjärtligt och kul i appen, torrt och långdraget i en guide online, med svåra ord på LinkedIn och så en annonskampanj med ett helt eget uttryck som inte lirar med webben.

Tänk dig en människa med ett så varierat uttryck. Skulle du hänga med i svängarna? Näsan lite märkligt, eller hur?

Ett spretigt uttryck blir förvirrande för dina kunder, som inte alls uppfattar dig som klar och tydlig. Du riskerar att de tappar förtroende för dig och kanske till och med rör sig mot att hellre köpa från din konkurrent.

Voice and tone guide

Med hjälp av en guide tillgänglig för alla som skriver för ditt varumärke slipper du spretigheten. Guiden är överskådlig, enkel att ta till sig och ger dig och dina kollegor en trygghet i ert varumärkes röst.

Med din tonalitet satt kommer du att kunna hålla ihop din röst i allt ditt skrivna material. Använd den i alla sammanhang där texter ska produceras i varumärkets namn. Som i din webbcopy, dina nyhetsbrev, artiklar, förpackningar, annonser, sociala media-inlägg och till och med SEO.

Du kommer att märka en stor skillnad i möjligheterna en stark röst ger dig, Med guiden i hand har du en ryggrad som stöttar dig i att producera mer text på kortare tid.

Din guide innehåller:

  • en kort förklaring av varumärkets personlighet
  • exempel på vad personligheten innebär för ditt uttryck
  • en ordlista
  • en beskrivning av varumärkets röst och skiftningar i tonläge
  • do’s and don’ts
  • PLUSMENY: en språklåda.

 

Kundprojekt: Voice and tone guide för Trädgårdsakademin

Så jobbar vi fram din tonalitet

I arbetet med att sätta rösten tar vi hänsyn till varumärket, kunden, visionen och företagets grundläggande syfte och verksamhetsidé.

  1. Jag börjar med att läsa på om företaget, konkurrensen, eventuell varumärkesstrategi och ert befintliga uttryck i aktuella kanaler.
  2. Sen ses vi i en workshop. I den pratar vi om vad som är viktigt för företaget, varför ni gör det ni gör, och för vem. Vi diskuterar också er vision och era mål.
  3. Nästa steg är att intervjua 3-5 av företagets kunder.
  4. Med nya insikter växer din voice and tone guide fram.
  5. Jag presenterar mina idéer och vi putsar där det behövs.

 

Jag levererar ett enkelt dokument i Word. Det är ju viktigt att det inte hamnar på dammsamlarplats – så vi håller det kort och koncist och lätt att överblicka.