Mr Stevens logo


UX-writing

Guidande texter – som tar din kund vidare i din säljprocess

UX-copy skapar affärer

Språket i en app eller webb är en STOR och VIKTIG del av din användarupplevelse. Tänk dig en app utan ord. Rätt torftigt, eller hur? En app utan form är lika torftig den, men i en så’n kan man i alla fall ta sig framåt.

Som din UX-writer hjälper jag dig att skapa riktigt bra användarupplevelser, som ger din kund ett proffsigt intryck av din webb eller app.

De korta, koncisa texterna ska knappt märkas och har en avgörande roll i att guida din kund rätt. Microcopy som starkt bidrar till högre konvertering (alltså att fler av dina besökare blir kunder) och definitivt också nöjdare kunder.

Men – det är inte ”bara att skriva”.

Jag behöver lära mig om dig, ditt varumärke, din bransch, dina konkurrenter och framför allt – om dina kunder. Ju mer jag vet desto bättre UX-copy kan jag leverera.

Jag jobbar som en del av ditt UX-team. Har du inget sån’t på plats har jag flera UX-designers jag kan ta med mig in i projektet.

De här stegen brukar ett UX-writing projekt innebära:

  1.  Research
  2. Utveckla en språklig guide för ditt varumärke
  3. UX-writing
  4. Test och finputs

 

Kolla kundprojekt: UX-copy för Pausit

Därför ska du anlita en UX-writer

Funkar det inte lika bra med vilken copy som helst?

Det beror på, om hon råkar ha koll på användarupplevelse också. Någon som kan sätta sig in i kundens framfart genom den digitala produkten. Någon som känner hela din app eller webb, som är införstådd med vad målet är, och greppar vad kunden behöver i varje steg. Någon vars hjärta klappar för att med korta instruktioner guida och hjälpa kunden framåt.

Jag har skrivit UX-copy sedan långt innan själva arbetet kallades UX-writing. (Det säger kanske mer om min ålder än något annat, men du vet vad jag far efter…)

Det fina med att anlita mig som din UX-writer är OCKSÅ att om ett bredare behov av kommunikation uppstår, kan jag även ta hand om att skriva din copy och producera ditt content.

Tillsammans håller vi ihop ditt varumärkes kommunikation på ett sätt som kommer att synas på sista raden.